Kéž se nám narodí Ježíš

 „1HV, protože 2VV, a tak 3HV, že 4VV,“ ozvalo se po ránu z telefonu. „Co se ti stalo?“ podivila jsem se.

„Nic, máme utvořit souvětí dle grafu a nevíme si s tím rady,“ odpověděla ponuře Iva a dodala, že mezinárodní škola má stále zavřeno a děti místo závěrečných testů v každém předmětu dostávají domácí projektové úkoly.

Sdělila jsem jí, že moje děti do školy šly, a tak sedím už půlhodiny na parkovišti před hlavním vchodem a vypouštím je dle rozpisu z vozu.

"Každé dítě vstupuje do budovy v jiný přesně určený čas a má přidělenou barvu a číslo," vysvětlovala jsem Ivě, které nebylo moje počínání jasné.

Vylíčila jsem jí, že syn se jako čtvrťák zařazený do skupiny CD5 učí společně s třeťáky a na žluté seřadiště číslo 1 se má dostavit přesně v 8:05. Dcera je R1 modrá a nastupuje na stanoviště 2 v 8:25. Když se R1 a CD5 vrátí odpoledne domů, obvykle k nám přijde na návštěvu žlutá R7 a zelený K15. Občas se v lichý den staví také sestřenice, která chodí do školy na dvě hodiny jen každý sudý den od 13:10, protože její příjmení začíná na Č, a tak na dopolední výuku nemá nárok.

Iva prohlásila, že ona ordinuje sudé i liché dny, za chvíli musí vyrazit do práce a netuší, jaký vztah měl Václav Havel k Mozartovi, což je třeba vyřešit v projektu kultura.

„Havel k Mozartovi?“ vyvalila jsem oči. „Vždyť poslouchal rock, kamarádil se s Mickem Jaggerem a měl titul nehrajícího člena kapely Plastic People,“ přemýšlela jsem nahlas a zadala  do vyhledávače Havel, klavír, Mozart. Jediné spojení, které se mi ukázalo, bylo piano stojící volně k dispozici pro cestující na letišti Václava Havla.

„Napište kladný, a ať někdo prokáže, že to tak nebylo," vydala jsem doporučení. 

„Alespoň že Richard už má plán aquaduktu hotový,“ oddechla si Iva a podotkla, že ho dostal třikrát k přepracování. „Teď ho má prakticky ve stádiu projektové dokumentace, kterou by bylo možno podat na stavební úřad,“ chlubila se.

Upozornila jsem jí, že planeta vysychá, hrozí nedostatek spodních vod a stavba aquaduktu se mi jeví jako téma značně neaktuální.

„A co chceš taky furt probírat, když v třetí třídě už osmý měsíc dělají antiku?“ pokrčila Iva rezignovaně rameny a hledala klíče od auta. „Všichni se modlíme, aby už se nám narodil Ježíš!“ vzdychla a prý už jim k tomu chybí jen poslední dvě století před Kristem.

Uklidňovala jsem ji, že to se ve školství stává. "Já každý školní rok dějepis začínala od prvobytně pospolné společnosti, pak z ničeho nic přišel starověký Egypt a 20. století se nestihlo nikdy. Kdybys chtěla, mohla bych ti v němčině detailně popsat užití kladkostroje při stavbě Cheopsovy pyramidy,“ nabídla jsem Ivě a poznamenala jsem, že tuto svou znalost jsem zatím v životě příliš neuplatnila.

Iva s díky odmítla, v rychlosti se oblékala a vyprávěla mi, že Sofie si měla v rámci biologie pro šestou třídu zvolit jako téma referátu jakoukoliv genetickou nemoc a vysvětlit ji v historickém kontextu doby.

„Poradila jsem ji, ať si vybere hemofilii,“ zalomila Iva rukama a postupně vhazovala do kabelky klíče, doklady a peněženku. „Myslela jsem, že holka prostě řekne, že jde o poruchu srážlivosti krve, která se projevuje nadměrnou krvácivostí a vyskytuje se zejména ve šlechtických rodech, jejichž členové se mezi sebou vzájemně ženili a vdávali. Myslela jsem, že najdeme nějakou zajímavost o vnucích královny Viktorie a že jim Sofie poví, jak se ruský carevič Alexej Nikolajevič nesměl bouchnout, aby nevykrvácel.

Prostě myslela jsem, že když mám atestaci z praktického lékařství, tak to máme za chvíli hotové, že si v šesté třídě vystačím s definicí gonozomálně recesivního inbreedingu ústícího v poruchu či anomálii koagulační kaskády, v níž dochází k mutaci faktoru 8 nebo 9,“ rozčilovala se Iva.

Závěrem svého proslovu přiznala, že se šeredně přecenila. „Biologii totiž během COVIDu supluje učitelka dějepisu a ta všem dětem zadala, aby při referátu zodpověděly naprosto stejné otázky,“ řekla Iva a obouvala si lodičky.

„Jenže zrovna v kontextu hemofilie se na ně odpovědět nedá,“ vzdychla s tím, že dcera má udělat zcela konkrétní popis mutace, která se na odehrává na chromozomu X.

Hledala prý všude, ve svých skriptech, v odborných článcích, na stránkách národní lékařské knihovny PubMed.gov. Hledala v angličtině, němčině, ruštině i italštině, společně se Sofií posbíraly tolik informací o hemofilii, že by ve dvanácti letech hravě obstála u státnic na medicíně. Odpověď, co přesně se děje na chromozomu X, však nebyla k nalezení.

„Nakonec jsem večer v zoufalství zavolala svému bývalému spolužákovi, který se teď připravuje na docenturu z genetiky a položila mu onen záludný dotaz suplující učitelky,“ vyprávěla Iva a líčila, jak se na druhé straně aparátu rozhostilo nervózní ticho.

MUDr. Ph.D. po chvíli přiznal, že neví, a propadl panice, že se ho na chromozom zeptá i slovutný docent Anderson v Londýně, u něhož bude v dohledné době svou docenturu obhajovat.

„V půl čtvrté ráno mi od něj přišel odkaz na anglický článek, který neobsahuje skoro žádná slova jen genetické vzorce, a v předposledním odstavci se okrajově věnuje mutaci na chromozomu X,“ sdělila mi Iva ponuře.

„Nemohla by to Sofie přednášet na naší podzimní konferenci, když už to máte takhle pěkně zpracované?“ přemýšlela jsem nahlas.

„Nesmysl, ta mutace kromě suplující učitelky dějepisu nikoho nezajímá,“ odbyla mě Iva s tím, že MUDr. Ph.D. je teď jako na trní, jakou známku v šesté třídě  zavřené mezinárodní školy dostane.

Pak mi dala k telefonu dceru a ať jí prý pomůžu napsat fiktivní dopis pro Elizabeth Bennetovou, hlavní hrdinku románu Pýcha a předsudek.

„Já ale chtěla psát odvolání na pojišťovnu,“ bránila jsem se.

„Nemůžeš to nějak spojit?“ navrhla Iva.

Optala jsem se, jak si takové spojení představuje, jestli si referentka v pojišťovně má vážně ve spisu s číslem jednacím CP 80465B-8A/234 přečíst: Moje milá přítelkyně, jsem ráda, že žiješ na velkém panství a tvá láska k panu Darcymu konečně došla naplnění.

Iva mi dala za pravdu, že by to asi vhodné nebylo a navrhla v rámci šetření času postupovat obráceně a naopak odevzdat pasáž z dopisu pojišťovně učitelce.

„No, jak myslíš,“ pokrčila jsem rameny a diktovala jsem:  Drahá Elisabeth, v souladu s vyhláškou č. 99/2012 Sb. a § 4, odst. 6 zákona č. 95/2004 Sb. nadále trváme na tom, že personální zabezpečení může být zajištěno buď fyzickou přítomností lékaře kategorie L3 v Ordinaci, nebo i prostřednictvím odborného dohledu, který bude dle řádně vykonávat lékař kategorie L3 nad činností lékaře kategorie L2. Mé srdečné pozdravení panu Darcymu.  V přátelství, Tvá Sofie.

„To je dobré, to bereme!“ zvolala Iva mezi dveřmi nadšeně.  „Učitelka nedefinovala, o čem má fiktivní dopis pro Elizabeth být a ať si někdo zkusí prokázat, že by hlavní hrdinku Pýchy a předsudek nezajímala problematika výkladu zákona 95/2004 Sb,“ zabouchla dveře a zanechala mi svou dceru s grafickým znázorněním vět na telefonu.

 

poznámka autora: Text je součástí připravovaného pokračování knihy Můj rok s inženýrem.

Autor: Barbora Večeřová | úterý 2.6.2020 17:30 | karma článku: 22,34 | přečteno: 821x
  • Další články autora

Barbora Večeřová

Covid test jen pro Brity

„Richard měl teplotu. Mohla bys mu vyplnit žádanku na covid? Já tě navedu, budu ti diktovat,“ požádala mne Iva s tím, že se jí v ordinaci už půl hodiny restartuje pracovní počítač a ona nutně potřebuje nechat syna otestovat.

12.10.2020 v 23:59 | Karma: 31,90 | Přečteno: 1511x | Diskuse| Společnost

Barbora Večeřová

Netradiční unboxing

Kdo neví, co je unboxing, jako by nebyl. Přesto pro jistotu krátké vysvětlení: Jde o rozbalování výrobků, například hraček nebo elektroniky, přičemž proces vybalování je natočen na video a následně zveřejněn třeba na youtube.

10.5.2020 v 18:54 | Karma: 18,13 | Přečteno: 534x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Teď nemůžu, píšeme antický mýtus

"Co je? Teď nemůžu, píšeme antický mýtus," zvedla mi Iva telefon. Optala jsem se, proč se jako primářka společnosti zrovna teď, v době covidu, kdy nevíme co dřív, zabývá řeckou mytologií.

30.4.2020 v 13:21 | Karma: 38,24 | Přečteno: 4625x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Než to se mnou sekne

Než to se mnou sekne, omlouvám se Jaromíru Nohavicovi za své covid-home-office-přetvoření jeho hudebního textu...

21.4.2020 v 17:30 | Karma: 19,05 | Přečteno: 565x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Tři nádechy pro zdraví

Pojďme se všichni na chvilku zastavit. Udělejme něco pro své zdraví a psychickou pohodu. Otevřme společně každý den v 15 hodin okno!

24.3.2020 v 10:32 | Karma: 12,36 | Přečteno: 311x | Diskuse| Společnost

Barbora Večeřová

Bydlení v háji

Nic člověka nepobaví tolik jako reklamní billboardy na novostavby. Zvlášť když lákají na nákup bytu v místech, která dobře znáte.

27.1.2020 v 11:21 | Karma: 34,28 | Přečteno: 1318x | Diskuse| Praha a střední Čechy

Barbora Večeřová

Hmoždinky do bazénu

“Děláš něco s tím bazénem?” ptala jsem se inženýra, neboť slunce pálilo a voda se nám zbarvila do brčálově zeleného odstínu.

21.7.2019 v 20:38 | Karma: 27,10 | Přečteno: 1143x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Jednorožec, kráva a sliz

O tom, že šlápnout na tvrdou kostičku lega, je krajně nepříjemné, se už napsalo mnohé. Chtěla bych však zdůraznit, že ani noční uklouznutí po měkkém slizu nikoho nepotěší.

9.4.2019 v 9:33 | Karma: 22,61 | Přečteno: 724x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Krokodýl

„Myslíte, že by ta moje kniha mohla vypadat takhle?“ ukázala jsem svým literárním postavám návrh obalu v elektronické verzi. "Můj rok s inženýrem," přečetl inženýr nahlas a pokrčil rameny.

17.3.2019 v 19:05 | Karma: 19,10 | Přečteno: 475x | Diskuse| Kultura

Barbora Večeřová

Inženýr leží na pultech

Pokud si za muže vezmete inženýra, nemůžete se divit, když jednoho dne najdete v elektrické troubě přezkáče, mezi dveřmi krokodýla a v knihovně veslovací stroj.

12.3.2019 v 20:45 | Karma: 9,55 | Přečteno: 697x | Diskuse| Kultura

Barbora Večeřová

Poezie v baloňáku

„Zaspali jsme!“ vykřikla jsem při pohledu na budík. „Rychle oblíkat!“ zavelela jsem, házela po dětech kusy spodního prádla a sama jsem ze sebe rychle strhla pyžamo.

8.10.2018 v 11:25 | Karma: 26,89 | Přečteno: 714x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Dámská jízda

Tak už je to tady. Konečně přestala kojit a manžel se uvolil pohlídat jim obě děti. „Pojedeme na dámskou jízdu,“ zajásala jsem.

11.11.2017 v 17:07 | Karma: 19,85 | Přečteno: 854x | Diskuse| Ostatní

Barbora Večeřová

Když na blog, tak jedině v pyžamu

„Co to tady máš?“ pokrčila Aneta nos a vyndala mi z rozcuchaných vlasů uschlý jabloňový list. Její pohled hovořil za vše.

17.9.2017 v 23:47 | Karma: 15,23 | Přečteno: 477x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Ale v áčku to mají všichni!

Dívala jsem se na tu zelenou točící se věc a bylo mi jasné, že se bude za měsíc nikým nepovšimnuta povalovat ve skříni. „Ale to mají ve škole všichni. I páťáci!“ prohlásil syn a dcera řekla, že to potřebuje také, ovšem růžové.

27.6.2017 v 15:26 | Karma: 26,98 | Přečteno: 1592x | Diskuse| Ona

Barbora Večeřová

Jedny přijímačky a jeden Neurol prosím

„Můžeš mi jako pedagog laskavě vysvětlit, jak je to možný?“ řekla Iva a já věděla, že to zase schytám. Iva se nadechla a vylíčila mi, že Sofie bude zkoušet přijímačky na osmileté gymnázium a Oskar zase přijímačky do první třídy.

29.3.2017 v 23:19 | Karma: 25,38 | Přečteno: 634x | Diskuse| Ostatní

Barbora Večeřová

Ruku, nohu, hlavu, šup

Ted ́ už ale opravdu musíte vstávat! Máte chodit dřív spát. To je furt dokola. Dneska vážně půjdete do postele v osm.

8.1.2017 v 22:37 | Karma: 23,93 | Přečteno: 677x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Manažerem snadno a rychle

„Co říkáš na to, že bych byla síííouou,“ vrazila do dveří Iva, hrnula se k mému jídelnímu stolu a bleskurychle ho pokryla množstvím popsaných papírů, které dohromady tvořily jeden velký graf.

11.10.2016 v 22:53 | Karma: 23,88 | Přečteno: 836x | Diskuse| Poezie a próza

Barbora Večeřová

Bačkorky

Jsou určité stálice v Čechách a na Moravě. Například Karel Gott, svíčková na svatbě a bačkorky s pevnou patou.

18.9.2016 v 23:01 | Karma: 18,44 | Přečteno: 589x | Diskuse| Ostatní

Barbora Večeřová

Firemní běh

Zatracený sportsday! Ten běžecký závod mi byl čert dlužný, pomyslela si Eva. Jenže něco si vybrat musela. Mrtvého brouka nešlo dělat donekonečna.

22.8.2016 v 15:41 | Karma: 27,61 | Přečteno: 671x | Diskuse| Letní běh

Barbora Večeřová

Ano, půjdeš si to hodit sám

Nekoupila, protože předtištěné pohledy nemám ráda. Protože to přece není ono, když jenom podepíšeš nějaký univerzální pozdrav. No, to je právě pěkný, že tam každý vymyslí něco svého.

24.7.2016 v 17:15 | Karma: 21,11 | Přečteno: 583x | Diskuse| Poezie a próza
  • Počet článků 81
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1022x
Barbora Černohlávková- Večeřová (39)

-nakladatelství Ikar jí vydalo soubor humoristických fejetonů MŮJ ROK S INŽENÝREM.

-zakončila germanistiku na FF UK diplomovou prací na téma absurdní divadlo. Proto nyní pracuje ve školství a zdravotnictví. Je potomkem Karolíny Světlé a má dvě tmavovlasé děti. Píše fejetony, povídky a scénáře. Ráda dlouho snídá.